torsdag 10. mars 2011

Intrusion of personal space...

Hadde en nokså merkelig opplevelse på bussen idag. Hva er det med folk som ikke har skjønt "personal space"-konseptet? Jeg vet at jeg verner godt om mitt eget, og liker helst å ha mennesker jeg ikke kjenner på en armlengdes avstand, men at folk hadde så liten sans for konseptet visste jeg ikke. De fleste nordmenn jeg kjenner har samme syn som meg på dette, men det er tydeligvis er nytt konsept for en del. Det er jo en grunn til at vi nordmenn pleier å sette oss på et ledig dobbeltsete fremfor å sette oss ved siden av en helt ukjent!

Men på bussen idag ble jeg utsatt for en som ikke hadde noen begresninger på dette. Etter noen busstopper reiste jeg med opp og gav setet mitt til en eldre mann som kom på, og gikk bakover i bussen for å stille meg i området ved bakdøren. Den personen som kom etter meg virket det som skulle stå akkurat der hvor jeg stod uansett hvor jeg flytta på meg, og selv om det var masse ledig plass han kunne stå på skulle han presse seg opp etter hvor jeg stod. Følte nesten at han prøvde å presse meg av bussen. Endte med at jeg ble stående nede i trappetrnnene, og nærmest klamre meg fast i armen som åpner og lukker bussdøra. Denne personen kunne seriøst ikke være av det mest intelligente slaget!?!? Fra der jeg stod var det ikke noen andre som stod før du kom 6 seterekker frem i bussen, så var massevis av plass. Og når jeg ikke trodde ting kunne bli verre, jo hva annet skjedde enn at fyren begynte å nynne og synge (høyt)! Var en utrolig lang busstur...

Jeg skjønner at avstand på en armlengde er vel mye å håpe på når man er på buss, men det får da være måte på!

Ingen kommentarer: